سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب کفپوش برای فضاهای کوچک

اگر تا به حال در خانه‌های کوچک یا آپارتمان‌های استودیویی زندگی کرده‌اید؛ حتما می‌دانید که کم بودن فضا چقدر می‌تواند روی روحیه تاثیر بگذارد. این در حالی است که با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توانید دکوراسیون داخلی همچون دکوراسیون آشپزخانه یا هر فضای کوچک دیگری که در آن زندگی می‌کنید را متحول کنید. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن یک طراحی حرفه‌ای و دقیق، نوع کفپوشی است که انتخاب می‌کنید. در این مقاله مهم‌ترین نکاتی که جهت انتخاب کفپوش برای فضاهای کوچک باید به آنها توجه کنید را تشریح کرده‌ایم.

به عنوان مثال انتخاب کفپوش چوبی برای یک اتاق کوچک، چالش‌های منحصر به فرد خود را دارد. از آنجا که در این فضاها به معنای واقعی کلمه جای کمی برای زندگی و فعالیت وجود دارد؛ سازش بین نگرانی‌های عملکردی و زیبایی شناختی اغلب ضروری است. در این صورت سوال اصلی این است که چگونه می‌توانیم بدون ایجاد شلوغی بصری، عناصر و اصول طراحی را رعایت کنیم؟ برای به حداکثر رساندن پتانسیل فضا، توصیه می‌کنیم که در هنگام انتخاب کفپوش برای فضاهای کوچک به نکات زیر توجه کنید.

انتخاب کفپوش

رنگ

هنگام انتخاب رنگ کفپوش در دکوراسیون داخلی منزل ، این قانون ساده را در نظر داشته باشید. رنگ‌های سرد فضا را بزرگ‌تر و رنگ‌های گرم فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهند. البته این تصور غلط است که کفپوش‌های چوبی تیره را هرگز نباید برای اتاق‌های کوچک استفاده کرد زیرا باعث گرفتگی فضا می‌شوند. درست است که طبق اصول طراحی، رنگ‌های تیره می‌توانند اتاق را کوچک‌تر جلوه دهند؛ اما این به این معنی نیست که باید به طور کلی از کفپوش چوبی تیره اجتناب کرد.

اگر عاشق کفپوش‌های چوبی تیره هستید؛ با انتخاب رنگ‌های سبک‌تر و سردتر برای طراحی دیوارها و مبلمان خود، این تیرگی را جبران کنید. تضاد نور و تاریکی هم از نظر بصری چشم‌گیر خواهد بود و هم مانع از احساس گرفتگی در اتاق می‌شود. اگر تصمیم دارید که برای کفپوش خانه خود به سراغ سایه‌های سرد بروید؛ استفاده از رنگ‌های مشابه با دیوارها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. استفاده از رنگ‌های کم کنتراست، خط افق بین دیوار و کف زمین را از بین می‌برد و باعث ایجاد توهم می‌شود. به این ترتیب بیننده نمی‌تواند تفاوت دیوار و زمین را تشخیص دهد و به نظرش فضا گسترده‌تر می‌رسد.

 

سادگی

یکی دیگر از چالش‌های مهم هنگام طراحی فضاهای کوچک، جلوگیری از ایجاد بار اضافه در حس بصری بیننده است. شلوغی بصری می‌تواند باعث شود که بیننده احساس کند فضا گرفته است. بنابراین سعی کنید در فضاهای کوچک زیاد از تابلو و مجسمه استفاده نکنید. استفاده از یک الگوی ساده برای پارکت خانه یکی دیگر از راه‌های عالی برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا است. اگر دو اتاق خواب خانه در مجاورت هم قرار دارند؛ برای کفپوش آنها از یک ماده واحد استفاده کنید.

منبع: https://rahilhonari.com/%da%a9%d9%81%d9%be%d9%88%d8%b4-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%da%86%da%a9/